
Ako otvoriť reštauráciu, ktorá nielen splní vaše sny, ale predovšetkým sa udrží na trhu? Dobrý nápad je základ. Obstaranie toho správneho gastronomického zariadenia vyžaduje starostlivé plánovanie a pozornosť venovanú každému aspektu. Dôležitá je aj vytrvalosť. V tomto sprievodcovi vás prevedieme všetkými krokmi - od prvých konceptov až po reklamu vášho nového podniku. Splňte si váš gastronomický sen!
Ako otvoriť reštauráciu? Začnite s nápadom a analýzou trhu.
Ako otvoriť reštauráciu krok za krokom? Otvorenie vlastnej reštaurácie začína jasne definovanou víziou. Aby bola reštaurácia úspešná, musí jej profil zodpovedať dopytu na trhu a odlišovať sa od konkurencie. Začnite analýzou - zistite, čo je vo vašej oblasti obľúbené. Zistite si viac informácií o samotnom regióne alebo krajine. Ak sa chcete dozvedieť o trendoch v čakej gastronómii, začnite s verejne dostupnými informáciami.
"Na trhu, ktorý zápasí so stále rastúcimi cenami silnejú typy prevádzok, ktoré ponúkajú výhodné ceny. Ľudia nechcú zbytočne preplácať, oceňujú známe a osvedčené riešenia, od ktorých vedia, čo môžu očakávať. Preto rastie obľuba prevádzok typu ako sú pizzérie a rýchle občerstvenia . Tieto podniky patria k najnavštevovanejším - takmer polovica klientely navštevuje tento typ podnikov." Dorota Žukowska
Spotrebitelia sa riadia predovšetkým chuťou jedla (58 %) a cenou (25 %), zatiaľ čo zdravotná nezávadnosť pokrmov je prioritou iba malej skupiny ľudí (8 %). Sledovanie gastro trendov je dobrý nápad, ale skvelé je nájsť medzeru, ktorú zatiaľ žiadny konkurent nevyplnil. Prínos to však má iba v prípade, že je daná medzera dostatočne veľká, aby zabezpečila danému podniku zisk. Preto sa nezabudnite zoznámiť s cieľovou skupinou - môžete sa dokonca opýtať miestnych obyvateľov v danej oblasti, čo im chýba.
Ďalej je dôležité zladiť ingrediencie a položky menu s profilom reštaurácie. Pokiaľ sa zameriavate na nízke ceny, uistite sa, že vám náklady na suroviny a prípravu pokrmov umožnia udržať konkurencieschopnú maržu. Pri náročnejšom menu reštaurácie stavte na kvalitu a sezónnosť produktov, aby ste prilákali a hlavne neodradili náročnejšiu klientelu.
Ako vytvoriť presný obchodný plán?
Ako otvoriť vlastnú reštauráciu? Každý, kto uvažuje o otvorení vlastnej reštaurácie, by mal začať vytvorením solídneho podnikateľského plánu. V gastronómii vedie nedostatok presného plánovania k finančným alebo organizačným problémom. Podnikateľský plán nie je len dokument, ale predovšetkým nástroj, ktorý pomáha analyzovať potenciálne príležitosti, hrozby a definovať stratégiu postupu.
V dokumente uveďte podrobné náklady na priestory, vybavenie, personál a nákup potravín. Naplánujte aj rozpočet na marketing a prvé mesiace prevádzky, kedy môžu byť príjmy nižšie. Jasne definujte ciele, ktoré chcete dosiahnuť v krátkodobom aj dlhodobom horizonte, s prihliadnutím na typ reštaurácie - podnikateľský plán je vašim kľúčom k úspechu. Ak ste to nikdy nerobili, zoznámte sa s metódou SMART. Je to nástroj, ktorý vám pomôže efektívne stanoviť ciele.
- S - špecifický - cieľ by mal byť jasne definovaný a zrozumiteľný. Vyhnite sa všeobecným pojmom.
Príklad: namiesto "Zvýšiť predaj" zadajte "Zvýšiť predaj o 20 % za 3 mesiace ".
- M - merateľný - cieľ musí byť merateľný, aby bolo možné posúdiť pokrok.
Príklad: " Zvýšiť počet predaných jedál o 20 % počas štvrťroka ".
- A - dosiahnuteľný - cieľ by mal byť realistický a dosiahnuteľný s dostupnými zdrojmi.
Príklad: " Znížiť prevádzkové náklady o 10 % za šesť mesiacov" namiesto "Znížiť ich o 50 %".
- R - Relevantný - cieľ musí byť v súlade s vašimi prioritami a potrebami organizácie.
Príklad: "Zvýšenie viditeľnosti na sociálnych sieťach" má zmysel, ak chcete osloviť mladších zákazníkov.
- T - Time-bound (0-určené v čase) - určiť presný dátum, kedy bude cieľ dosiahnutý.
Príklad: " Do konca budúceho mesiaca predstavte nový jedálny lístok ".
Dôkladná analýza SWOT bude tiež cenná pre identifikáciu silných a slabých stránok nápadu, rovnako ako možných rizík a príležitostí pre rozvoj. Nezabudnite konzultovať podnikateľský plán s človekom, ktorý sa na to špecializuje.
Ako otvoriť reštauráciu – náklady
Ako otvoriť reštaurácii náklady. Keď už hovoríme o započítavaní nákladov, aké môžu byť náklady na otvorenie vašej reštaurácie? V závislosti na meste, veľkosti a umiestnenia stravovacieho zariadenia sa neuveriteľne líšia. Tiež na výbere jedálneho lístka, ktorý ovplyvní cena surovín a na samotnom spôsobe ich získania. Odhaduje sa však, že na otvorenie vlastného podniku budete potrebovať od 250 tisíc vyššie - nižšie rozmedzie sa samozrejme týka malých cateringových podnikov, vrátane food truckov. Profesionálna reštaurácia môže vyžadovať kapitál okolo 3 miliónov korún. Čo tvoria tieto náklady?
Priestory a umiestnenie reštaurácie
Prenájom reštaurácie v centre mesta bude drahšie, ale pre potenciálnych zákazníkov viditeľnejšie. Prevádzkareň na okraji mesta síce ušetrí peniaze, ale musíme mať na pamäti, že môže vyžadovať väčšie investície do reklamy a prístupu. Oplatí sa preto starostlivo prepočítať finančné prognózy – lacnejšie priestory vás v dlhodobom horizonte nebudú vždy stáť menej.
Na cenu má samozrejme vplyv aj veľkosť podniku. Menšie stravovacie zariadenie je možné prenajať už za 20 000 mesačne. Na druhú stranu za veľkú prevádzkareň v samom centre mesta môžeme zaplatiť mnohonásobne viac. Pokiaľ ide o kúpu - malé priestory na rekonštrukciu stoja od 500 tisíc korún a veľmi veľké sa pohybujú tiež mnohonásobne vyššie.
Môžete tiež začať podnikať v cateringu typu food truck. V závislosti od doby prenájmu, veľkosti vozidla a jeho vybavenia sa náklady môžu pohybovať približne od 15 000 čistého mesačne + náklady na prenájom. Záležína meste a oblasti prevádzky.
Vybavenie reštaurácií
Nákup gastronomického vybavenia, ako sú rúry, chladničky, mrazničky alebo umývačky riadu, je jednou z najväčších investícií. Okrem toho je potrebné zvážiť nákup vybavenia ako je nábytok, riad a tiež dekoratívne prvky, ktoré ovplyvnia atmosféru každého podniku. Profesionálne gastronomické vybavenie je nevyhnutné pre zaistenie bezproblémového chodu kuchyne a zároveň pohodlie hostí.
Gastronomické potreby
Pravidelné dodávky čerstvých surovín stoja nemalé peniaze a preto sa oplatí spolupracovať s miestnymi dodávateľmi, aby ste znížili náklady a zvýšili kvalitu svojich pokrmov. Nezabudnite, že náklady na zásobovanie sa líšia v závislosti od profilu reštaurácie. Prvý nákup bude o niečo drahší.
Kvalifikovaný personál
Zamestnávanie kuchárov, čašníkov a vedúcich pracovníkov zahŕňa mzdy, príspevky na sociálne zabezpečenie a prípadné školenia. Skúsený kuchár alebo profesionálny čašník je však investíciou, ktorá ovplyvní kvalitu služieb a spokojnosť hostí. Malý personál nás bude stáť celkom 30 až 90 tisíc.
A další...
Okrem bežných výdavkov je potrebné zahrnúť príspevky na sociálne a zdravotné zabezpečenie (pre majiteľov), dane, licenčné poplatky (napr. za hudbu) a marketing na prilákanie prvých zákazníkov. To sú náklady, ktoré je možné vo fáze plánovania ľahko zabudnúť.
Ako otvoriť reštauráciu bez peňazí?
Ako otvoriť reštauráciu bez peňazí? Zoznámili sme sa s nákladmi, ale odkiaľ vezmeme kapitál? Ako otvoriť reštauráciu bez financií – a je to vôbec možné? Je to možné. Existujú spôsoby, ako začať podnikať v reštauračnom priemysle s obmedzeným rozpočtom. Kľúčom je maximálne využiť dostupné zdroje a získať financovanie z alternatívnych zdrojov.
1. Granty a dotácie
Na podnikanie v oblasti stravovania je možné získať podporu: z úradu práce, programov alebo fondov Európskej únie. Tieto prostriedky možno využiť na nákup vybavenia, úpravu priestorov alebo prvú propagačnú kampaň. Pred podaním žiadosti si starostlivo prečítajte požiadavky a uistite sa, že váš podnikateľský plán nemá medzery, je premyslený a úplný.
2. Crowdfunding
Crowdfunding vo voľnom preklade znamená "hromadné financovanie " - mnoho ľudí prispieva malými čiastkami na určitý nápad. Najčastejšie sa tak deje prostredníctvom online platforiem. Je to možnosť pre ľudí so zaujímavým nápadom, najmä charitatívnym (napr. vrátane zamestnávania osôb so zdravotným postihnutím). Predstavte svoj koncept a presvedčte ľudí, že stojí za to doň investovať. Na oplátku môžete ponúknuť napríklad pozvanie na otvorenie podniku alebo menovité poďakovanie v mieste konania.
3. Súkromní investori
S otvorením vlastnej reštaurácie vám môže pomôcť investor. Je však dôležité pripraviť prepracovaný podnikateľský plán a ukázať potenciál svojej reštaurácie. Investori hľadajú ziskové projekty, preto ukážte, čím bude váš podnik v slovenskom gastronomickom odvetví vynikať.
4. Minimalizácia nákladov
Spolupráca s miestnymi dodávateľmi a používanie sezónnych produktov trochu zníži náklady. Zvoľte tiež bezplatné formy propagácie, napríklad atraktívne aktivity na sociálnych sieťach. Ak máte obmedzené finančné prostriedky, zvážte založenie podniku s foodtruckom - jedná sa o oveľa lacnejšie cateringový podnik.
Nedostatok veľkého rozpočtu nemusí byť prekážkou. Dôležitý je strategický prístup a kreatívne využitie dostupných možností.
Ako otvoriť reštauráciu krok za krokom, aby ste splnili všetky formality?
Založenie podniku:
- Podajte žiadosť online na ktoromkoľvek mestskom či obecnom úrade. Vo formulári uveďte názov spoločnosti, adresu, dátum začatia podnikateľskej činnosti a formu zdanenia (napr. paušálna daň, paušál).
- Po prihlásení živnosti obdržíte ičo (daňové číslo) a vaše podnikanie bude nahlásené príslušnému finančnému úradu.
Oznámenie sociálnej a zdravotnej poisťovni:
- Do 7 dní od registrácie sa nahláste na Úrade sociálneho zabezpečenia a na Zdravotnej poisťovni.
Pravidelné platenie príspevkov na sociálne a zdravotné poistenie je povinnosťou každého podnikateľa - zohľadnite tieto náklady vo svojom rozpočte.
Zamestnávanie zamestnancov:
- Nahlásiť každého nového zamestnanca na sociálnej a zdravotnej poisťovni do 7 dní od podpisu zmluvy.
- Nezabudnite, že s najímaním zamestnancov sú spojené ďalšie náklady: mzdy, odvody zamestnancov a prípadné školenia (napr. v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci)).
Ohlásenie priestorov hygienickej inšpekcii:
- Skôr ako začnete prevádzkovať reštauráciu, požiadajte o pridelenie priestorov hygienickú inšpekciu. Žiadosť musí obsahovať podrobné informácie o prevádzkarni (rozmery, rozmiestnenie zariadenia, vybavenie).
- Priestory na stravovanie musia spĺňať určité hygienické normy ako je dostatočné vetranie, dlažba na podlahe, hygienické zariadenie a vhodný priestor na skladovanie odpadu.
Ďalšie formality:
- Zaistite, aby priestory spĺňali požiadavky požiarnej bezpečnosti - vrátane inštalácie hasiacich prístrojov a značiek núdzových východov.
- Nezabudnite si založiť firemný účet a nájsť spoľahlivú účtovnú firmu.
- Ak plánujete podávať alkohol, požiadajte miestny úrad o licenciu na jeho predaj.
- Vypracovanie dokumentácie HACCP (analýza rizík a kritických kontrolných bodov) - je povinnosťou každého stravovacieho zariadenia.
Výber stravovacieho zariadenia
Náklady na otvorenie reštaurácie čiastočne závisí od výberu priestorov. Nemali by ste sa však rozhodovať iba podľa kritérií "veľká alebo malá" a "v centre mesta alebo na jeho okraji ". Priestory by napríklad mali zodpovedať profilu reštaurácie - pokiaľ chcete vytvoriť idylické alebo luxusné miesto, hľadajte priestor, ktorý vám to umožní. Okrem toho je vhodné zvážiť dostupnosť alebo možnosť parkovania autom. Pri výbere miesta pre reštauráciu sa riaďte nasledujúcimi odporúčaniami:
- Príjemné alebo nepríjemné susedstvo.
- Blízkosť úradov, univerzít, škôl alebo turistických atrakcií.
- Vzdialenosť od konkurencie.
- Blízkosť strategických miest, ako sú parkoviská, zastávky verejnej dopravy a nákupné centrá.
- Prístup a parkovanie.
- Viditeľnosť priestorov a značenia.
- Právne a hygienické požiadavky na stravovacie zariadenia.
- Potreba prispôsobiť priestory (rekonštrukcia, úprava zariadenia).
- Marketingový potenciál lokality - napr. rušné ulice alebo atmosférické uličky.
- Vyhliadky na rozvoj - získa lokalita v budúcnosti na hodnote?
Dobrá poloha má vplyv nielen na pohodlie zákazníkov, ale aj na prvý dojem vašej reštaurácie. Nezabúdajte, že aj to najlepšie jedlo môže stratiť na zlom prístupe, neatraktívnom prostredí alebo nedostatočnej viditeľnosti. Výber miesta je investícia, ktorá by mala byť premyslená a strategická.
Príprava reštauračného menu
Stolovanie začína očakávaním, ktoré sa rodí práve pri pohľade na jedálny lístok. Jedálny lístok reštaurácie nie je len zoznam jedál, ale vizitka, ktorá hosťom hovorí, čo môžu od vášho stravovacieho zariadenia očakávať. Dbajte na ucelenú a atraktívnu ponuku, prispôsobenú charakteru miesta a očakávaniam vašich hostí.
Môžete sa vydať rôznymi smermi. Zamerať sa na kvalitu, čerstvosť, miestne potraviny a tým sa odlíšiť od konkurencie. Alebo sa môžete vydať iným smerom - optimalizovať ceny a servírovať jednoducho, rýchlo a lacno. Existujú aj miesta, kam klienti chodia ochutnávať nové, exotické jedlá. Niečo pre zvedavcov, čo inde ťažko nájdete. Napríklad exotická alebo experimentálna kuchyňa. Také miesta sa dobre propagujú na sociálnych sieťach - zákazníci totiž často hľadajú miesta, kde si dajú svoju obľúbenú, ale vzácnu gastro raritu, alebo spoznajú nové chute. Jedálne lístky sú základom marketingovej stratégie - nezabúdajme na to!
Pri kalkulácii cien nezabudnite, že musí odrážať hodnotu pokrmov a zároveň zaistiť ziskovosť. Zohľadnite náklady na potraviny, personál, maržu a prevádzkové náklady. Úlohou je vyvážiť atraktivitu cien s kvalitou podávaných pokrmov.
Vybavenie reštaurácií
Správne vybavenie reštaurácie ovplyvňuje pohodlie, efektivitu a kvalitu každej prevádzky, jeho výber vyžaduje premyslený prístup. Najlepšie je získať určité znalosti o jednotlivých kategóriách vybavenia. Vybavenie reštaurácie by malo byť tiež správne prispôsobené priestoru, ktorý je k dispozícii. Ďalej predpokladanej prevádzke a nárokom na konkrétne funkcie zariadenia. Preto je vhodné zostavovať vybavenie so znalosťami odborníka z obchodu, ktorý ponúka kompletné vybavenie gastronomických kuchýň a prevádzok.
- Nerezový nábytok, ako sú stoly, police alebo skrinky, patrí k štandardnému vybaveniu kuchyne. Je odolný, hygienický a ľahko sa čistí - prakticky nenahraditeľný.
- Ohrievacie zariadenia, ako sú plynové alebo indukčné sporáky, kombinované rúry a fritézy, sú základom každej kuchyne. Oplatí sa investovať do energeticky úsporných modelov, ktoré znížia prevádzkové náklady. Napríklad kombinované rúry sú univerzálne a ideálne pre najrôznejšie prevádzky.
- Chladničky a mrazničky sú tiež nevyhnutným vybavením prevádzky. Pri ich výbere je potrebné venovať pozornosť kapacite a certifikátom energetickej úspornosti. Chladničky a mrazničky s rýchlym chladením sú užitočné najmä pre prevádzky, ktoré chcú skladovať skôr pripravené potraviny bez straty kvality.
- Kvalitné umývačky riadu pre gastronómiu vám zase uľahčia udržiavanie hygieny v kuchyni. Podpultové modely sa budú dobre hodiť do menších prevádzok, zatiaľ čo umývačky s odsávačom pár a tunelové umývačky sú určené pre reštaurácie, ktoré obsluhujú väčší počet hostí. Je vhodné vyberať spotrebiče, ktoré šetria vodu aj energiu, čo z dlhodobého hľadiska výrazne znižuje náklady.
- Barové vybavenie, ako sú výrobníky ľadu a barmanské mixéry, slúžia predovšetkým v podnikoch so širokou ponukou nápojov a koktail barov. V týchto podnikoch sú nevyhnutným vybavením. Výrobníky ľadu by mali byť obzvlášť účinné, aby zabezpečili nepretržitú prevádzku počas špičiek. Mixéry by zase mali byť vyberané tie s vysokou reguláciou otáčok, aby zvládli rýchlo a účinne rozmixovať rôzne nápoje.
Odporúčame nakupovať zariadenia od dodávateľov s kompletným servisom, ktorí poskytujú technické poradenstvo a záručný servis. Vhodne zvolené vybavenie by samozrejme malo spĺňať hygienické a ergonomické požiadavky. Nezabudnite tiež, že investíciou do kvality predídete poruchám, zvýšite produktivitu a vybudujete pevný základ pre úspech vašej reštaurácie.
Softvér pre reštaurácie (PoS)
Nezabudnite na systém PoS (Point of Sale). Je to softvér, ktorý podporuje vaše stravovacie služby. Najmä, ak plánujete otvoriť väčšiu reštauráciu s početným personálom. Uľahčí vám správu objednávok a účtovníctva alebo sledovanie stavu zásob. PoS automatizuje mnoho dôležitých procesov, podporuje rýchlu obsluhu zákazníkov a integruje sa s platobnými systémami. A to znamená viac času na rozvoj a prevádzku vášho podniku.
Ako nájsť kvalifikovaných zamestnancov
Spočiatku je ťažké nájsť niekoho, komu môžete zveriť vlastnú reštauráciu, ale oplatí sa hľadať zamestnancov, ktorým môžete dôverovať. Také, s ktorými budete spoločne pracovať na tom, aby vaša reštaurácia bola úspešná. Najímanie zamestnancov v gastronómii by malo byť založené na hľadaní spoločnej reči, jednoduchej komunikácii - pretože tá je v tomto odbore najdôležitejšia. Pokiaľ na to máte rozpočet, najmite si kvalifikovaný personál. Pokiaľ nie, dajte šancu nováčikom, ktorí preukázali otvorenosť, nasadenie, starostlivosť a komunikačné schopnosti. Ak chcete udržať morálku a prinútiť zamestnancov, aby tento podnik brali ako svoju vlastnú reštauráciu, nezabudnite na ocenenie tvrdej práce, jasný systém odmeňovania a transparentnosť.
Marketing alebo ako prilákať zákazníkov
Ako otvoriť reštauráciu je jedna vec. Ako zaujať potenciálnych zákazníkov, odlíšiť sa od konkurencie a hlavne, udržať si záujem, to je vec druhá. Podnikanie v gastronómii nie je najjednoduchšie, preto sa oplatí investovať do marketingu.
Než začnete čokoľvek plánovať, musíte definovať svoju cieľovú skupinu. To znamenácharakterizovať skupinu ľudí, ktorí budú mať o reštaurácii podobného typu, ako je tá vaša záujem. Oplatí sa vytvoriť personu - súbor úplne konkrétnych charakteristík vzorového zákazníka – to vám pomôže sa s ním stotožniť a lepšie mu porozumieť. Je to krok bližšie k pochopeniu zákazníckych preferencií, postojov a očakávaní.
Aby ste pritiahli záujem potenciálnych zákazníkov, potrebujete tzv. kontaktné miesto - stretnutie medzi značkou a spotrebiteľom, napr. prostredníctvom online reklamy, umiestnených webových stránok, účasti na miestnych akciách, plagáte, letáku, billboarde... Akú formu by ste mali zvoliť? Tu sa opäť vraciame k persone – k forme, s ktorou sa náš typ zákazníka s najväčšou pravdepodobnosťou stretne.
Pokiaľ chcete prilákať zákazníkov, musíte sa vedieť dobre prezentovať a vyniknúť. Teraz je čas určiť si UVP – jedinečnú ponuku hodnoty vašej spoločnosti. Nájdite vec, ktorá ľudí presvedčí, aby sa stravovali u vás a nie u vášho konkurenta – a propagujte ju.
Pokiaľ ide všetko podľa plánu, zákazník sa objaví vo vašej prevádzke a niečo si pravdepodobne objedná. Nezabúdajme však na jeho udržanie. Predovšetkým musí byť so svojou návštevou spokojný. A to je záležitosť prezentácie, chuti, ceny, atmosféry, príjemnej obsluhy atď. Teda všetkého, o čo sa musí postarať každý gastronomický podnik. Musí mať impulz na to, aby sa vrátil. Najčastejšie ho k tomu povzbudí opakovaná reklama. A to napríklad zľava, nový sezónny alebo limitovaný pokrm, akcia alebo súťaž. Nezabúdajte na to, že stáli zákazníci zaisťujú stabilný zisk - tak sa o nich čo najlepšie starajte!
ČASTO KLADENÉ DOTAZY
- Jak si otvoriť gastro podnik? Podnikanie môžete zaregistrovať online alebo na ktoromkoľvek mestskom či obecnom úrade vyplnením formulára. Otvorením podniku sa stanoví lehota siedmich dní pre nahlásenie na správu sociálneho zabezpečenia a zdravotnú poisťovňu pre odvody.
- Môžem získať finančné prostriedky na otvorenie reštaurácie? Áno, môžete požiadať o finančnú podporu. Zistite, či ju môžete získať napríklad od úradu práce, z programov EÚ alebo z miestnych fondov na podporu podnikateľov. Nezabudnite, že dobre pripravený podnikateľský plán zvyšuje vaše šance na získanie finančných prostriedkov.
- Ako vybrať správne vybavenie reštaurácie? K základnému vybaveniu reštaurácie patria vykurovacie zariadenia, chladničky, umývačky riadu a nerezový nábytok. Výber by mal byť prispôsobený typu reštaurácie a predpokladanej prevádzke. Je vhodné vyberať obchody s uceleným sortimentom gastronomického vybavenia. V prípade potreby sa obráťte na predajňu.
- Ako môžete svoju reštauráciu odlíšiť od konkurencie? Zamerajte sa na jedinečný profil reštaurácie. Môžete využiť špeciálne menu, jedinečnú atmosféru alebo neobvyklé umiestnenie. Nezabudnite na aktívny marketing - ten môže prebiehať ako online (sociálne médiá, webové stránky), tak offline (letáky, miestne akcie).